قفسه های یخ زیر وزن دریاچه های ذوب شده در حال شکستن هستند


با افزایش دمای هوا در قطب جنوب و ذوب شدن یخ های یخچال، آب می تواند روی سطح قفسه های یخی شناور جمع شود و آنها را سنگین کند و باعث خم شدن یخ شود. اکنون، برای اولین بار در این زمینه، تحقیقات به رهبری CIRES نشان می‌دهد که قفسه‌های یخی فقط زیر وزن دریاچه‌های ذوب شده خم نمی‌شوند، بلکه می‌شکنند. با گرم شدن آب و هوا و افزایش سرعت ذوب در قطب جنوب، این ترک خوردگی می‌تواند باعث فروپاشی قفسه‌های یخی آسیب‌پذیر شود و به یخچال‌های داخلی اجازه می‌دهد به اقیانوس بریزند و به افزایش سطح دریا کمک کنند.

آلیسون بانول، دانشمند CIRES در مرکز علوم و رصد زمین (ESOC) و نویسنده ارشد این مقاله گفت: قفسه های یخی برای سلامت کلی ورقه یخی قطب جنوب بسیار مهم هستند زیرا به عنوان پشتیبان یا نگهدارنده یخ های یخی در خشکی عمل می کنند. مطالعه منتشر شده امروز در مجله یخبندان. دانشمندان پیش‌بینی و مدل‌سازی کرده‌اند که بارگیری آب‌های ذوب سطحی می‌تواند باعث شکسته شدن قفسه‌های یخ شود، اما هیچ‌کس تا کنون این فرآیند را در میدان مشاهده نکرده است.»

کار جدید ممکن است به توضیح چگونگی فروریختن ناگهانی قفسه یخی لارسن B در سال 2002 کمک کند. در ماه‌های قبل از فروپاشی فاجعه‌بار آن، هزاران دریاچه از آب مذاب روی سطح این قفسه یخی پراکنده شدند که پس از آن تنها در چند هفته تخلیه شد.



برای مطالعه تاثیر آب ذوب سطحی بر پایداری قفسه یخ، بانول و همکارانش از دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه شیکاگو در نوامبر 2019 به قفسه یخی جورج ششم در شبه جزیره قطب جنوب سفر کردند. ابتدا، تیم یک فرورفتگی یا یک “دره” در سطح یخ را شناسایی کردند که توسط یک رویداد زهکشی دریاچه قبلی شکل گرفته بود، جایی که آنها فکر می کردند که آب ذوب احتمالاً دوباره روی یخ جمع می شود. آنها سپس با ماشین های برفی وارد مناظر سرد شدند و تمام تجهیزات علمی و تجهیزات ایمنی خود را روی سورتمه حمل کردند.

در اطراف دره، تیم ایستگاه‌های GPS با دقت بالا برای اندازه‌گیری تغییرات کوچک در ارتفاع سطح یخ، سنسورهای فشار آب برای اندازه‌گیری عمق دریاچه و یک سیستم دوربین تایم لپس برای ثبت تصاویر از سطح یخ و دریاچه‌های آب ذوب در هر 30 دقیقه نصب کردند. .


🌟 فضا را به سبک کاوش کنید! با الهام از کارل ساگان افسانه ای، تی شرت علم ما یک روش تفکر است برای رویاپردازان و دوستداران علم ضروری است. پنبه درجه یک، طراحی زیبا و ادای احترام به کنجکاوی. شگفتی کائنات را بیاور. ✨

در سال 2020، همه‌گیری COVID-19 کار میدانی آنها را به شدت متوقف کرد. هنگامی که تیم سرانجام در نوامبر 2021 به سایت میدانی خود بازگشت، تنها دو سنسور GPS و یک دوربین تایم لپس باقی ماندند. دو GPS دیگر و تمام سنسورهای فشار آب غرق شدند و در یخ جامد مدفون شدند. خوشبختانه، ابزارهای باقیمانده حرکت عمودی و افقی سطح یخ و تصاویر دریاچه آب مذاب را که در طول فصل ذوب بی سابقه 2019/2020 تشکیل و تخلیه شد، ثبت کردند.

داده های GPS نشان می دهد که یخ در مرکز حوضه دریاچه در پاسخ به افزایش وزن آب مذاب به سمت پایین خم شده است. این کشف بر اساس کار قبلی به رهبری Banwell است که منجر به اولین اندازه گیری مستقیم میدانی اعوجاج قفسه یخ ناشی از تجمع و زهکشی آب مذاب شد.

این تیم همچنین دریافتند که فاصله افقی بین لبه و مرکز حوضچه آب ذوب بیش از یک فوت افزایش یافته است. این به احتمال زیاد به دلیل تشکیل و/یا گسترش شکاف های دایره ای در اطراف حوضچه آب مذاب است که تصویر تایم لپس را می گیرد. نتایج آنها اولین شواهد مبتنی بر سایت را از شکسته شدن قفسه یخی در پاسخ به یک دریاچه آب ذوب که یخ را سنگین می کند، ارائه می دهد.

بانول گفت: «این یک کشف هیجان انگیز است. ما معتقدیم که این نوع شکستگی‌های دایره‌ای در فرآیند زهکشی دریاچه به سبک واکنش زنجیره‌ای کلیدی هستند که به شکستن قفسه یخی لارسن B کمک کرد.

این کار از نتایج مدل‌سازی پشتیبانی می‌کند که نشان می‌دهد وزن خالص هزاران دریاچه آب مذاب و تخلیه متعاقب آن باعث خم شدن و شکستن قفسه یخی Larsen B شده و به فروپاشی آن کمک می‌کند.

بانول گفت: «این مشاهدات مهم هستند زیرا می‌توان از آن‌ها برای بهبود مدل‌ها برای پیش‌بینی بهتر اینکه کدام قفسه‌های یخی قطب جنوب آسیب‌پذیرتر هستند و در آینده بیشتر مستعد فروپاشی هستند، استفاده کرد.

تصویر: W. Bulach.


برای خبرنامه Daily Dose ثبت نام کنید و بهترین اخبار علمی صبحگاهی را از سراسر وب دریافت کنید که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود؟ به آسانی صبح یکشنبه است.

u003cemu003eبا کلیک بر روی ارسال، موافقت می‌کنید که آدرس ایمیل خود را با مالک سایت و Mailchimp برای دریافت بازاریابی، اخبار و سایر ایمیل‌های مالک سایت به اشتراک بگذارید. از پیوند لغو اشتراک در این ایمیل‌ها برای انصراف در هر زمان استفاده کنید.u003c/emu003e

در حال پردازش…

موفق باشید! شما در لیست هستید.

اوه! خطایی روی داد و نتوانستیم اشتراک شما را پردازش کنیم. لطفا صفحه را مجددا بارگذاری کنید و دوباره تلاش کنید.





Source link

پیمایش به بالا